Dit is de Digitale bijlage & info page van ‘Emoties voelbaar maken.’
Contact: mailme[at]markdereijer.nl | LinkedIn
The thesis can be viewed here. Issue has disabled download for free members. Please email for pdf
NL Aanraking is diep, diep verweven met emotie. We reageren niet emotioneel op de aanraking van een mensen huid, maar ook de vacht van een dier. Maar tegelijkertijd is aanraking ook zo geïntegreerd in onze dagelijkse ervaringen, dat het bestaan ervan eigenlijk niet meer van opvalt. Het belang van ‘tast’ voor onze ervaringen staat maar in schril contrast met de rol die het krijgt toebedeeld in de hedendaagse technologie – en dat is jammer. Want stel je voor dat je emotie kunt waarnemen door objecten in je omgeving aan te raken. Vanuit deze gedachte startte ik met dit experiment. In deze tijd van sociale technologie en the internet of things kan juist non-verbale communicatie een belangrijk element worden waardoor de kloof tussen mensen en mensen/machines kleiner wordt. Dit is Tuŝi. Tuŝi is een, wat ik noem, interactief sociaal object, die zijn emoties puur en alleen kan communiceren door tactiele actuatoren en dus waarneembaar zijn door het menselijk tastzin. Niet alleen kan jij Tuŝi voelen, Tuŝi voelt ook jou. En wat je doet. De tactiele emoties van Tuŝi worden geactiveerd door verschillende aanrakingsvormen van mij, van jou.
Men noemt het Tuŝi & ‘Emotie voelbaar maken’: “Zeer creatief in onzerzoeksaanpak” – “opvallend door maatschappelijke context” – “Zeer uitgebreid en kwalatief hoge rapportage” – “Voorbeeld voor toekomstige CMD studenten” – “Overstijgt de CMD & HBO norm!” – “Vernieuwend!” – “Van master niveau!” – “Leesvoer voor studenten en docenten!”
Tuŝi en de bijbehorende scriptie “Emoties voelbaar maken” zijn beide zijn onderdeel van mijn afstudeerproject aan Communication & Multimedia Design (2014).
Het is een experiment naar mogelijke richtingen van emoties waarbij het tastbare of haptonomische een nieuw fenomeen in robotica, IoT, smarthomes, objecten of omgevingen zou kunnen zijn door emoties ‘voelbaar’ te laten uiten.
Tuŝi is mijn uitingsvorm van de door mijzelf opgestelde en geïntegreerde ‘Design Guidelines for Tactile Emotions’. Ik daag iedere geïnteresseerde uit zijn eigen uiting hiervan te creëren. Daarom heb ik, in de geest van een ware maker, alle gegevens gratis gepubliceerd. Alle data die aan Tuŝi en Emoties voelbaar maken gerelateerd is, is CC BY-NC-SA gelicentieerd.
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.